Waarom video?

Nog steeds werkt het overbrengen van een boodschap het beste face-to-face. Echter, het is onmogelijk om altijd je doelgroep mondeling en al helemaal in eigen persoon toe te spreken. Daarnaast is dit niet kostenefficiënt. Om dit toch zo dicht mogelijk te benaderen is het mogelijk om digitale media in te zetten. Een website en Social Media worden steeds meer door coaches omarmd. Natuurlijk kunt u met een foto en een goede tekst uw boodschap ondersteunen. Maar zeker als u als coach uzelf wilt presenteren aan uw doelgroep is het belangrijk dat de doelgroep ook weet met wie hij of zij te maken gaat krijgen.

Om er voor te zorgen dat bij het kennismakingsgesprek de coachee niet tot de conclusie komt dat hij of zij geen 'klik' ervaart, is het inzetten van een online video een oplossing! Het is voor de coachee makkelijker op voorhand te beoordelen of hij of zij een 'klik' ervaart. En beter dit vooraf te doen, dan na een kennismakingsgesprek. Dan hebt u als coach en coachee immers uw tijd en geld al geïnvesteerd.

Los van het faciliteren van de 'klik' zien we dat het 'conversie-percentage' voor online coach-aanvragen hoog is. Kortom, als u online marketing wilt inzetten als coach, is het gebruik van online video's bijna een vereiste.

Waar moet ik op letten?

Vaak vertellen coaches wat hun beweegreden is geweest om te gaan coachen. Voor de coach persoonlijk natuurlijk een belangrijk moment. Voor de coachee echter veelal niet wezenlijk belangrijke informatie.

Kruip dan ook in de huid van uw klant, de coachee. Bedenk goed wat u in maximaal 2 minuten (liever korter!) dient te benoemen, zodat de kijker weet of hij / zij aan het goede adres is. En wees authentiek. Gaat u een rol aannemen die niet bij u past, dan krijgt u bij het kennismakingsgesprek als nog de deksel op de neus. Wederom, zonde van de tijd en het geld dat u hierin hebt geïnvesteerd. Bekijk video voorbeelden.

Samengevat:

Bedenk goed waar u als coach goed in bent: welk type coaching of aanpak en welke type coachee horen daar bij. Daarnaast:

  • Wat is de 'behoefte' van het type coachee dat u doorgaans coacht?
  • Welke 'oplossing' biedt u aan de coachee om hem of haar te helpen?
  • Waaruit 'blijkt' dat u als coach in staat bent om dit te realiseren bij, voor en met de coachee? Welke 'ervaring' hebt u en hoe wordt dit door coachees 'beoordeeld'?
  • Hoe ziet het 'coachtraject' er bij u uit? Wat staat mij te wachten en wat wordt er van mij als coachee verwacht?




Hulp nodig bij een video?

De drempel voor het maken van een online video is technisch gezien laag. Iedereen heeft tegenwoordig een goede camera waarmee een online video opgenomen kan worden. Echter, het maken van een goede online video is wel een vak apart. Daarom verwijst Coaching voor Mij altijd naar professionele partijen voor het maken van een video.

Je kunt het zeker wel zelf, maar niet iedereen is daar even handig in. Wil je het toch eerst even zelf proberen? Lees dan hier meer!